ارزش ماهی قزل آلا از جهات مختلف

1399/02/14 14:00
ارزش ماهی قزل آلا از جهات مختلف در جامعه علمی و عمومی چیست؟
ارزش ماهی قزل آلا از لحاظ تغذیه ای، تحقیقاتی، پرورشی و بسیاری از موارد می شود. بنابراین ارزش ماهی قزل آلا تنها به عنوان یک ماهی مغذی نیست. زیرا ارزش ماهی قزل آلا در بسیاری از زمینه ها که در این مقاله آورده می شود است.
قزل آلا رنگین کمان بومی آمریکای شمالی از آلاسکا تا مکزیک است. با طیف گسترده ای از محیط ها و شرایط دامپروری سازگار است. بنابراین تقریباً به بیشتر نقاط جهان رفته و پروش داده می شود. معرفی های موفق در قاره های آمریکا، آسیا، آفریقا، استرالیا، اروپا داشته است.
قزل آلا رنگین کمان توسط دولت های ملی و منطقه ای و توسط تولید کنندگان خصوصی و تجاری پرورش داده می شود. بر این اساس ، تقریباً در سراسر جهان در دسترس است.
 
ارزش ماهی قزل آلا  از  نظر دسترسی در تمام طول از سال
ماهی قزل آلا رنگین کمان معمولاً در 2 سالگی از نظر جنسی بالغ می شود و پس از آن سالانه تخم ریزی می کند.
مانند سایر سالمونیدها ، زمان تخم ریزی با تغییر فصل  در فوتوپریود تنظیم می شود. این ویژگی با انتخاب ژنتیکی ترکیب شده است تا بتواند زمان تخم ریزی را تغییر دهد.
برخلاف  دیگر سالمونیدها ، تخم های قزل آلای رنگین کمان در طول سال از با دستکاری های؛  فتوپریود، دما و سایر شرایط در دسترس است. همچنین این ماهی در 12 ماه از سال موجود و قابل پرورش است.
 
حمل و نقل در سنین مختلف
 ماهی قزل آلا از مرحله رد ، فرای و ببالغین بصورت زنده انجام می گیرد. ظروف حمل و نقل عایق بندی شده و روش حمل و نقلبسیار علمی و حساس است. این ماهی می تواند این شرایط حمل و نقلی را تحمل کند. دانش فنی حمل و نقل نیز مانند گذشته تجربه مهمی است.
 
ارزش ماهی قزل آلا در تطبیق پذیری بالا
قزل آلای رنگین کمان  تنوع و تطبیق پذیری بالایی دارند. پرورش در آب شیرین و محیط های دریایی نشانه این سازگاری است.
بیش از 100 سال از زمان معرفی این ماهی به محیط پرورشی می گذرد. این گونه درجه حرارت از 0 تا 25 درجه سانتیگراد را تحمل می کند ، اما دامنه بهینه برای رشد 10-13 درجه سانتیگراد.
 ارزش آزمایشی بالا و جایگزیین  گونه های در حال انقراض
مهمترین مزیت استفاده از قزل آلای رنگین کمان به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی یا به عنوان یک جانشین برای
گونه های دیگر سالمونید است.
چندین دلیل خوب توجیه شده که مهمترین آنها بدون شک این است که  تخم وبچه ماهی به طور گسترده در طول سال در دسترس است. بنابراین تحقیقات به صورت فصلی محدود نمی شوند.
دلیل دوم مهم این است که ماهی قزل آلا رنگین کمان اغلب به اندازه کافی به عنوان یک حیوان تحقیقاتی برای گونه های در حال انقراض و  با ارزش تر عمل می کند.
از جمله گونه های مهم و ارزشمند ماهیان سردآبی  قزل آلای دریاچه Sulwelinus namycush ، ماهی قزل آلا اقیانوس اطلس و ماهی قزل آلا چینیو  Oncorhynchcrs tshuwytscha است که از اولویت بالایی برخوردار است. در نتیجه ، ارزش مقایسه این گونه ها بسیار عالی است و در دسترس بودن آنها محدود است.
مایمونولوژی ، میکروبیولوژی ، انگل شناسی ، تغذیه ، فیزیولوژی و ویروس شناسی از جمله تحقیات بر روی این گونه ها می باشد.
اطلاعات در مورد ارزیابی رشد ، بقا ، تبدیل خوراک ، مقاومت به بیماری ، تحمل به آبهای اسیدی یا قلیایی ، سن بلوغ ، دوره تخم ریزی ، باروری تخم ، تحمل حمل و نقل و سایر ویژگیهای ارزش در دامداری از زمینه های های تحقیقاتی  و آزمایشگاهی هستند.
 
تاریخچه سلامت
 این ماهی چه برای ذخیره کردن، چه برای تولید ماهی سفره ، و چه برای تحقیق ، یک گزینه مناسب است. بررسی سلامت هر موجود در هر حیطه مهم است. ماهی قزل آلا از زمان تخم تست سلامت می دهد. قزل آلای رنگین کمان به عنوان نمونه ، در مورد بافت شناسی طبیعی یا آناتومی میکروسکوپی سالمونیدها است.

ارزش ماهی قزل آلا در ایمونولوژی
ماهی مانند برخی از حیوانات خون گرم همچون موش به عنوان مدل آزمایشگاهی انسانی محسوب می شود.
مطالعات اساسی ایمونولوژی ماهی منجر به ایجاد واکسن هایی شده است.
ایمونولوژی ماهی به مرحله ای رسیده است که در آن باکتری های محافظ تولید شده و به طور تجاری در آمریکای شمالی ، اروپا و ژاپن به بازار عرضه می شود.
محصولاتی برای محافظت در برابر furunculosis و سایر بیماری ها در دست تولید هستند.
ماهی قزل آلا بدون  شک مهمترین ماهی مورد استفاده در ایمونولوژی ماهی است.
مطالعات کاربردی ایمونولوژی ماهی. در برجسته ترین مجله علمی ، توسعه و
ایمونولوژی مقایسه ای ، شامل گزارش هایی درباره ایمونولوژی ماهی ، با قزل آلای رنگین کمان کار می کند.
 
ارزش ماهی قزل آلا در دانش تغذیه ای
متخصصان تغذیه سیستم بیولوژیکی ماهی قزل آلا را  پیچیده تر می دانند.  تحقیقات متمرکز در مورد تغذیه ، خوراک ، و جذب  بیشتر بر روی قزل آلا برجسته است.
دانشمنداني كه از ماهي ها به عنوان حيوانات آزمايشگاهي استفاده مي كنند ، بنابراین بايد آنها را در شرايط تغذيه اي نگهدارند تا از نتايج معتبر مطمئن شوند .
دانش مربوط به تغذیه قزل آلای رنگین کمان تا حدی پیش رفته است. فرمول غذایی علمی مناسب 10 اسید آمینه ، 22 ماده معدنی ، 2 سری اسیدهای چرب و 15 ویتامین در رژیم غذایی قزل آلای رنگین کمان ضروری است.
مصرف خوراک قزل آلای رنگین کمان از نظر میزان انرژی خوراک تأثیر دارد. از نظر انرژی تغذیه ای ، قزل آلای رنگین کمان استانداردی است که با آن ماهی های دیگر مقایسه می شوند.

ارزش ماهی قزل آلا  در سم شناسی و سرطان زایی
اهمیت قزل آلای رنگین کمان در آزمایشات کشاورزی و سایر ترکیبات برای اثرات مضر به طور کامل در کتاب سموم حاد مواد شیمیایی ثبت شده است. ماهیان قزل آلا در80٪  آزمایشات از مواد شیمیایی مورد آزمایش استفاده شدند.
قزل آلا به عنوان موجود آزمایشگاهی ارزشمند در  مطالعات سرطان زایی از ارزش ویژه ای برخوردار است.
 
نتیجه گیری
از این نظرثابت شده است که ارزش ماهی قزل آلا  بسیار بالا است. این ماهی نماینده گونه های  ماهی های آب سرد است. همچنین این ماهی بسیار ارزشمند بعنوان یک مدل آزمایشگاهی انسانی است. موقعیت پرورشی مناسب دارد و و ازنظر تغذیه ای بسیار ارزشمند است.

 

تماس با ما

ادرس 1:تهران،خیابان فاطمی،بین سیندخت وجمال زاده،پلاک 236 - معاونت آبزی پروری (میز مشترک سازمان شیلات ایران واتحادیه) ادرس 2:تهران میدان میوه و تره بار پیروزی غرف 81-82
02188904808
02166943293
09111931764
info@sardabi.ir

آخرین اخبار

1402/10/14 10:00
امار واردات و توليد قابل تاييد تخم چشم زده تا تاريخ14 ديماه 1402
1402/09/13 10:00
هفتمين نمايشگاه بين المللي شيلات و آبزيان ماهيگيري غذاهاي دريايي و صنايع وابسته
1402/09/04 10:00
امار واردات تخم چشم زده ماهي قزل الا تا پايان آبان ماه 1402
1402/08/02 10:00
درخواست عودت مابه تفاوت قيمت تخم چشم زده و قطع موقت واردات تا تعيين قيمت تخم چشم زده
1402/07/19 10:00
امار صادرات قزل الا - سالمون شش ماهه اول سال 1402
1402/07/19 11:00
امار واردات تخم چشم زده منتهي به 18 مهرماه 1402
1402/06/23 10:00
نظرات اتحاديه در جلسه مربوط به تخم چشم زده با وارد كنندگان و دفتر بازار سازمان شيلات
1402/06/23 11:00
اعلام نظر اتحاديه در خصوص نحوه توزيع نهاده قزل الا
1402/05/25 10:00
پيگيري تخصیص اعتبارات کم بهره برای مزارع پرورش ماهی قزل الا که در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ خسارت دیده‌اند
1402/04/31 10:00
ميزان واردات تخم چشم رده قزل الا تاتاريخ 31 تير ماه 1402

بلاک گالری تصاویر

آمار بازدید

3.53M
29.92K
777
3.5K
11.57K

تاریخ و زمان

سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
Tuesday 30 April 2024